Trh s většími rodinnými automobily po trochu nelogickém osekání kategorie MPV ve prospěch crossoverů a SUV aktuálně reprezentují především osobní verze užitkových dodávek. Přesto se i v nižších cenových patrech najdou výjimky, které spadají do jiných segmentů. Hned ten nejlevnější sedmimístný model je totiž atraktivní kombi s lehce zvýšenou karoserií.
V následujícím přehledu si představíme šest nejdostupnějších nových aut se třemi řadami sedadel. A chybět nebude ani jedna čerstvá novinka, která může pořádně rozčeřit vody.
Jeden z mnoha zástupců rodiny kompaktních osobních dodávek koncernu Stellantis. Německý model má čerstvě po modernizaci, která se zaměřila na design i moderní technologie. Sedmimístnou konfiguraci pořídíte pouze pro delší verzi Opelu Combo XL, přičemž příplatek dosahuje 28 tisíc korun.
V tomhle případě nemáte moc na výběr. Jediným dostupným motorem je povedená vznětová patnáctistovka s francouzským původem, kterou můžete mít s šestistupňovým manuálem či osmistupňovým automatem. Za ten se připlácí rozumných 40 tisíc korun.
Odcházející, druhá generace francouzského modelu přišla s konceptem SUV, kterým Peugeot nahradil původní MPV. Jedná se vlastně o prodloužený model 3008, který se liší standardními třemi řadami sedadel. Ty tudíž dostanete bez příplatku pro všechny verze.
Na rozdíl od zmíněného Peugeotu 3008 nenabídne větší sourozenec plug-in hybridní pohon, tudíž mu chybí i čtyřkolka, která byla řešena pomocí přídavného elektromotoru na zadní nápravě. Naproti tomu ale nabídne prostornou praktickou kabinu a vyšší světlost.
Postupem času se bohužel motorová paleta zredukovala na zážehový tříválec 1.2 PureTech s 96 kilowatty, který doplnilo mild-hybridní provedení se 100 kW, a vznětový čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu taktéž 96 kW. Výborná dvoulitrový diesel z nabídky vypadl již před několika lety. Přitom vzhledem k velikosti Peugeotu 5008 je ideálním pohonem. Při výběru ojetiny bychom se proto zaměřili právě na něj. Navíc je velmi spolehlivý.
Japonská dodávka technicky vychází z francouzských modelů koncernu Stellantis, které si v našem výběru také představíme. Na rozdíl od nich si Toyota Proace City zachovala spalovací motory po celou dobu (díky vysokým prodejům hybridů s nižšími emisemi si to největší světová automobilka mohla dovolit).
V nabídce jsou dvě délky karoserie, sedm míst ovšem naskládáte pouze do delšího provedení Long. Příplatek za třetí řadu dosahuje 18 tisíc, což je o deset tisíc méně než u sesterských modelů.
Ačkoliv můžete sáhnout i po přeplňovaném zážehovém tříválci 1.2 PureTech, logickou volbou je jedna ze vznětových patnáctistovek se 74 či 96 kilowatty. Silnější provedení je možné zkombinovat s osmistupňovým automatem.
Další reprezentant rozvětvené rodiny dodávek od Stellantisu se nedávno vrátil v omlazené podobě a se spalovacími motory. Nadnárodní koncern se totiž před několika lety rozhodl, že svým oblíbeným osobním dodávkám sebere spalovací motory a nechá pouze čistě elektrické verze. Jenže tenhle experiment nevyšel. Benzin s naftou tudíž slaví návrat.
Ani v případe berlinga si třetí řadu neobjednáte do standardního provedení, ale pouze do delšího modelu XL. Příplatek dosahuje 28 tisíc, stejně jako u Opelu Combo a Peugeotu Rifter o několik řádků níže.
S motory je to opět jednoduché: nepočítáme-li elektrickou verzi, je k dispozici pouze vznětová patnáctistovka s 96 kilowatty, která spolupracuje s šestistupňovou manuální skříní či měničovým automatem s osmi rychlostmi.
Sourozenec Opelu Combo a Citroënu Berlingo je po čerstvém faceliftu. Také v jeho případě máte sedm míst spojených s prodlouženou verzí Long, která se pojí s dvěma výbavami: Allure a GT. Motoricky je situace totožná s opelem. Vznětová patnáctistovka se ovšem k charakteru osobní dodávky hodí. Má silné spodní a střední pásmo, takže si poradí i s obsazenou kabinou.
Také zde platí, že si můžete vybrat mezi šestistupňovou manuální převodovkou a osmistupňovým automatem. Ten je však dostupný pouze ve vyšší linii GT, která stojí o 100 tisíc více než Allure. Příplatek za třetí řadu sedadel je totožný s Opelem Combo, tedy 28 000 Kč.
Suverénně nejlevnější sedmimístné auto na trhu nabízí nepřekvapivě rumunská Dacia. Atraktivní kombi v podobě modelu Jogger se pyšní vyšší světlostí, pohon všech kol ovšem chybí. Za základní cenu 455 500 Kč dostanete přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,0 litru, který vedle benzinu umí spalovat i LPG neboli zkapalněný ropný plyn. Na tohle alternativní palivo nabídne výkon 74 kW, na benzin o sedm kilowattů méně.
Za doporučení stojí i klasický benzinový tříválec s 81 kilowatty. Jestliže toužíte po automatu, nezbývá nic jiného než sáhnout po hybridním pohonu, který v joggeru v rámci Dacie slavil premiéru. Systémový výkon 104 kilowattů a částečně bezemisní pohon oceníte na dálnicích a ve městech, kde si můžete užívat krátkých elektrických jízd bez hluku spalovacího motoru a špetky paliva.
V půlce dubna představená nová generace Citroënu C3 Aircross stále nabízí velmi kompaktní rozměry, nově ovšem odveze až sedm cestujících. O francouzské novince zatím nejsou bližší zprávy, dá se ovšem očekávat, že se zážehovou dvanáctistovkou PureTech se zařadí mezi absolutně nejlevnější sedmimístné vozy na českém trhu.
Pokud tedy váháte s výběrem, možná se vyplatí počkat si na C3 Aircross, který bude dostupný i s elektrickým pohonem. A i s ním by měl být velmi konkurenceschopný.