Jak na rozpálený interiér: Tipy, rady a triky

Novinky
31. Jul 2024
95 zobrazení
Jak na rozpálený interiér: Tipy, rady a triky

Letní dny jsou stále teplejší. Horko navíc mnohdy trvá i několik dní, všechno živé si proto hledá sebemenší kousíček ve stínu a chladu. Automobil ovšem občas zkrátka musíme nechat na sluníčku, protože jinou možnost nemáme. Sluneční paprsky přitom kabinu již během několika málo minut dokážou zahřát na teplotu, která není příjemná ani těm největším milovníkům tepla. Schválně si zkuste někdy zaparkovat na přímém sluníčku, vypněte motor a zavřete všechna okna. Už po pěti minutách vám bude uvnitř opravdu nepříjemně.

Během půl hodiny se teplota v autě může vyšplhat i k 50 a více stupňům. Povrchy, většinou tmavé, navíc teplo akumulují. Samy o sobě mohou mít povrchovou teplotu i hodně přes šedesát stupňů, přičemž horko uvolňují ještě i po několika desítkách minut.

Když tedy budete moci, řiďte se následující a logickými kroky.

Parkujte ve stínu

Když to bude alespoň trochu možné, odstavte auto někde ve stínu. Městská ulice s bytovými domy, kterou lemují vzrostlé a košaté stromy, může mít klidně o dvacet třicet stupňů nižší teplotu než asfaltové parkoviště u supermarketu. Mějte také na paměti, že slunce dne po obloze cestuje. Ranní stín proto nemusí vydržet po celý den.

Pokud máte možnost parkování v krytých garážích, byť za měsíční poplatek, určitě do toho jděte. Jednak budete mít jistotu, že vždy zaparkujete, jednak bude vaše auto chráněno nejen před horkým počasím, ale i chladem, což vám ušetří čas i peníze za palivo nutné k rychlému vychlazení/zahřátí interiéru. Uzavřené parkovací plochy jsou navíc chráněné před zloději (kamerový systém, přístup na čip atd.), měsíční investice v řádu nízkých tisíců se proto dlouhodobě vyplatí. Zejména když máte novější či dražší automobil. Nemluvě o celkově větším komfortu.

Stínění

Interiéry se obecně nejrychleji vytopí skrze skla, která sice mají filtry UV paprsků, proti teplu (a chladu) jsou ovšem sama o sobě prakticky bezradná. Nebojte se proto čelní sklo zastínit clonou, která dokáže paprsky odrážet. Pomáhají také boční sluneční clony. A zapomenout nesmíme ani na zadní okno.

Minimálně v kratším časovém horizontu dokáže stínění skel udržet v kabině snesitelnou teplotu. Clony jsou ovšem vcelku efektivní i při celodenní stání na slunci. Pořád se jedná o jakousi zábranu, která dokáže snížit zahřívání vnitřku auta. Ostatně na stejném principu fungují na (vnější i vnitřní) žaluzie v bytech a domech.

Pomůže také ideálně světlá plachta, kterou přehoďte přes auto (nebo alespoň přes střechu a všechna okna).

Střešní či panoramatické okno si rozmyslete

V jihoevropských zemích jen výjimečně narazíte na auta se střešním či panoramatickým oknem. Důvod je jednoduchý a souvisí s předchozím bodem. I navzdory roletce se sklo zkrátka zahřeje rychleji. A i když máte pokročilé řešení s tekutými krystaly, které stisknutím tlačítka sklo zneprůhlední, nikdy se nejedná o stoprocentní stínění.

Světlé čalounění je lepší

Ačkoliv většina aut je vybavena tmavým čalouněním, zejména u kůže si ovšem můžete vybrat mezi několika odstíny. A například hnědá useň je nejen atraktivnější, ale v létě i výrazně praktičtější. Černá kůže se za horkých dní snadno rozpálí na takovou teplotu, že se jí nemůžete ani dotknout. Ostatně zkuste někdy sáhnout na kožený věnec volantu auta, které stálo několik hodin na slunci.

Větrejte

Jestliže vám to podmínky dovolí, před odjezdem otevřete všechny dveře dokořán a interiér pořádně vyvětrejte. I když venku budou panovat tropické teploty, v autě v tu chvíli bude klidně ještě o 20 stupňů tepleji, takže si přesto pomůžete.

Někdo ještě nastartuje motor a pustí naplno klimatizaci. Lepší řešení je ale spíše nasednout do auta, nechat stažená okna a zbývající horký vzduch pomocí ventilace vyfoukněte ven. Teplotu klimatizace si na těch několik minut bez obav nastavte na nejnižší hodnoty. Těch stejně chladicí systém dosáhne až po několika minutách jízdy.

Klimatizování na dálku

Moderní auta s datovým připojením k internetu můžete díky tovární aplikaci na dálku i částečně ovládat. Některé modely dovolují například stažení oken, elektromobily, plug-in hybridy, klasické hybridy i některé mild-hybridy ovšem díky trakčnímu akumulátoru si můžete kabinu na dálku i vychladit. Stačí klimatizaci s dostatečným předstihem v aplikaci aktivovat.

Totéž lze provést také u ostatních aut, která ovšem nemají klimatizační okruh napojený na spalovací agregát (motor obvykle pomocí řemene pohání také kompresor klimatizace). Řešením je také příplatkové nezávislé topení, které vedle zimy můžete používat také v létě, kdy dokáže kabinu vychladit.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz