Jak poznat vytopené auto

Nákupní rádce
22. Aug 2024
287 zobrazení
Jak poznat vytopené auto

Stále častější výkyvy počasí a extrémní události se ve střední Evropě projevují nejen nezvykle horkými dny, ale také silnými dešti. Pokud na jednom místě během několika hodin naprší i několik desítek milimetrů, půda již nemusí být schopna takové množství vody pojmout. Spolu s tím se mohou rozlít toky, přičemž i z malého potůčku se během desítek minut může stát řeka, která má dostatek síly na to, aby odnesla automobil nebo zbořila menší most.

Velká voda v posledních týdnech vyplavila třeba německé spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, Dolní Sasko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Tam se voda vylila do výšky 1,5 metru a doslova spláchla stovky automobilů. Přívalové deště zasáhly i alpské oblasti Rakouska, pod lavinami vody a bahna skončily desítky aut, částečně postižena byla také Vídeň. Bouřlivé počasí se nevyhnulo ani Belgii. Zmíněné země přitom patří mezi hlavní „zásobárny“ českého trhu s ojetinami z dovozu. Povodně se prohnaly také Českem (například okolím Zbirohu), při výběru ojetého automobilu se proto v následujících měsících vyplatí být ještě obezřetnější než jindy.

A jak můžeme vytopená auta spolehlivě poznat? Jde to, ale chce to být důkladný a zdravě podezřívavý.

Zápach

Povodně s sebou nesou nejen nečistoty, ale také spoustu bláta, které dostane všude. Primárním znakem vytopeného auta je proto zapáchající interiér. Pokud byla kabina zatopena několik hodin či dní, jen těžko se pak zbavíte zápachu. V čalounění, polstrování a ve ventilaci se mohou objevit plísně, které jsou zdraví škodlivé.

Eliminovat je můžete hloubkovým a komplexním vyčistěním vnitřku, s tím si ovšem někteří podvodníci práci nedělají. Jakmile v interiéru ucítíte silný odér po parfémech a různých voňavkách, je jasné, že se prodávající snaží něco zakrýt. Může to být právě vytopení auta, případně ale také cigaretový kouř.

Motorový prostor

Pod kapotou se nachází srdce automobilu. Mnohdy ovšem také jeho mozek v podobě řídicích jednotek. Jakmile se do motorového prostoru dostane stojatá voda s jemným pískem a dalšími nečistotami, máte zaděláno na problém.

Zrníčka se mohou dostat například do válců, kde mohou napáchat fatální škody. Nemluvě o zkratovaných elektronických zařízeních.

Palubní elektronika je sice odolná, hodiny ponořená do vody ovšem nemusí přežít ve zdraví. Před koupí proto vyzkoušejte co nejvíc komfortních prvků v čele s klimatizací. Nebojte se ani vyzkoušet jízdní a bezpečnostní asistenty.

A nezapomeňte se pořádně podívat pod kapotu. Jakékoliv známky nečistot nad rámec očekávané míry by vás měly dostatečně varovat. Pokud má vůz odhlučněnou kapotu, zkuste si k izolaci přivonět. Jestliže z n cítíte zatuchlinu, vlhkost a plíseň, je to přinejmenším podezřelé.

Podvozek

V rámci předkupní prohlídky byste si vyhlédnutou ojetinu měli tak jako tak nechat zvednout, abyste ji pořádně viděli i zespoda. Ideálně se zkuste podívat i pod zakrytování podvozku, jestli zde neulpěla špína ze záplav. Ta se totiž pod tlakem vody dostane i do nejmenších a nejtěsnějších skulin.

Baterkou prozkoumejte také zavěšení kol a tlumiče pérování, v kterých se mohl usadit drobný písek.

Stopy po blátě můžete najít také pod kryty podběhů, nebojte se je tedy alespoň trochu odkrýt a posvítit si pod ně. Právě tuhle oblast nepoctivci při čistění často zanedbávají.

Znakem kontaktu auta s velkou vodou může být také povrchová koroze na brzdových kotoučích. Ta se sice ve vlhkosti tvoří zcela běžně, u vytopených automobilů bude pravděpodobně intenzivnější. Při brzdění byste také neměli slyšet pískání. To je totiž jedním ze znaků nečistot mezi destičkami a kotoučem.

Světlomety

Rosení uvnitř světlometu nemusí u starého auta znamenat nic zásadního. U mladší ojetiny to je ovšem podezřelé. Vlhkost by se totiž do nepoškozeného světlometu neměla dostat, respektive samotný reflektor by měl mít průchodné otvor pro odvětrávání (vysoušení).

Jestliže se uvnitř tvoří kapky, může to mít mnoho důvodů včetně vytopení. V takovém případě se raději poohlédněte jinde. I kdyby vůz v ostatních ohledech vyhovoval, výměna reflektoru může vyjít na desítky tisíc korun. Samotný díl je totiž kvůli stále pokročilejší světelné technice dost drahý, u některých modelů navíc musíte vyměnit oba reflektory, což se vám prodraží.

Kabina a zavazadlový prostor

Vnitřek auta jsme ji probrali, v téhle pasáži se ovšem zaměříme na konkrétní oblasti. Jednou z nich je například stropnice, která je poměrně velká a nepříliš snadno se mění. Pokud na ní najdete mapy, jedná se téměř se stoprocentní jistotou o pozůstatky kontaktu s nějakou tekutinou.

Zaměřte se také na čalounění v zavazadelníku. To by také nemělo zapáchat. Nebojte se také podívat pod něj, pokud se zde nenacházejí zbytky bláta, koroze či další nečistoty. Tahle oblast je před vnějšími vlivy dobře chráněná, jakékoliv známky neobvyklého znečistění je proto podezřelé. Spolu s tím si můžete zkontrolovat, zda plechy v zavazadelníku nejsou dodatečně svařované či jinak poškozené, což by mohlo odkazovat na opravu po nehodě.

 

 

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz