Jak vybrat to nejlepší ojeté terénní auto

Nákupní rádce
26. Jul 2024
117 zobrazení
Jak vybrat to nejlepší ojeté terénní auto

Série článků:

 

Série článků: Jak na prohlídku ojetého vozu?

 

Ačkoliv se vás marketéři automobilek snaží přesvědčit o tom, že některá jejich SUV si poradí i s náročnějším terénem, nenechte se napálit. Většina z těchto aut, pokud vůbec pohon všech kol má, si troufne maximálně na polní cestu k vaší chalupě. Víc po nich nechtějte.

Jsou samozřejmě výjimky (například Volkswagen Touareg, Land Rover Discovery či luxusní Range Rover), levnější modely si obvykle s podmínkami mimo hladký asfalt moc nerozumějí. Pokud tedy toužíte po pravověrném offroadu na velmi náročné cesty necesty, měli byste si všímat trochu jiných parametrů než u klasických aut, byť překryv tam také najdeme.

V následujícím přehledu se proto zaměříme na to, co byste určitě přehlédnout neměli.

Co vlastně hledám?

Základní otázka, jakou byste si měli položit před koupí jakéhokoliv vozu. V případě offroadů si objektivně zhodnoťte, co všechno od auta požadujete. Většině z nás bude stačit robustní konstrukce a stálý/připojitelný pohon všech kol s uzávěrkou zadního diferenciálu.

Pokud toužíte po zvýšeném a zesíleném podvozku s většími dorazy tlumičů, pořádnými pneumatikami s terénním vzorkem, který si poradí se sněhem, pískem, blátem i sopečným povrchem na Islandu, uděláte nejlépe, když si takové auto postavíte dle vlastních představ.

Historie vozu

Co nejkompletnější záznamy o předchozím „životě“ ojetého vozu jsou základ. V době elektronických servisních knížek u novějších modelů je mnohem složitější zfalšovat historii auta, přesto to není zcela vyloučené.

U terénního vozu, který prošel úpravami, byste měli trvat na tom, abyste při koupi měli k dispozici všechny papíry, například kvůli záruce k jednotlivým dílům. Dejte si také pozor na kvalitu úpravy a použitých dílů, které jsou minimálně v případě podvozku zcela zásadní.

Stav karoserie a podvozku

Terénní vozy mají obvykle velmi náročný život. Ostatně jsou k tomu uzpůsobené. Nějaké šrámy se u nich očekávají, stopy po větších nehodách jsou už podezřelé. Pokud se offroad v minulosti například obrátil na střechu nebo sklouzl na strom, je pravděpodobně, že zásah dostal samotný žebřinový rám, základní stavební kámen vozu.

V kombinaci s častými výlety do bláta a vody jsou pak odkrytá místa karoserie a podvozku vystavena velmi náročným podmínkám. V takovém případě je kontrola spodku auta na zvedáku naprosto zásadní. Při předkupní prohlídce si ovšem ověřte, že vámi vybraný servis má zvedák uzpůsobený na větší a těžší vozy. Ideální by bylo navštívit nějakého specialistu na terénní auta, který vám k danému modelu pravděpodobně řekne více než klasický servis.

Mechanický stav

V tomhle případě si klidně přečtěte článek Jak na prohlídku ojetého vozu? Motor, najdete tam podrobný návod na to, jak zkontrolovat hlavní mechanické části ojetiny.

U offroadů je ovšem důležité nezapomenout na funkčnost pohonu všech kol. Některé vozy mají stálou čtyřkolku, u jiných musíte druhou (většinou přední) nápravu manuálně/elektronicky připojit. Pohon 4x4 si můžete alespoň částečně zkontrolovat například na sypkém (třeba na štěrku či šotolině) či kluzkém povrchu. Při prudší akceleraci by měla zabírat všechna kola a nemělo by docházet ke škubání ani jiným nežádoucím jevům. Zkuste se také zaposlouchat, zda se z diferenciálů neozývají podezřelé zvuky. Oprava čtyřkolky obvykle vyjde na poměrně vysoké částky, pro offroady se navíc jedná o zcela zásadní prvek, kvůli kterému si tenhle druh auta vlastně pořizujete.

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky značí špatně nastavenou geometrii kol nebo problémy s uchycením kol či nápravou jako takovou.

Palubní elektronika

Terénní auta si většinou vystačí bez složité elektroniky, přesto se bez ní zcela neobejdou. Mnoho majitelů si své vozy vylepšovaly například kompresory pro dofukování pneumatik, světelnými rampami, navijákem a dalšími pomocníky, kteří jsou daleko od civilizace k nezaplacení. Před koupí proto jejich správnou funkčnost prověřte.

A nezapomeňte ani na ostatní funkce, jako jsou přední a zadní světla, mlhovky, tachometr s otáčkoměrem, rádio, klimatizace a další.

 

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz