Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Fabia (3. díl)

Nákupní rádce
25. Jun 2024
328 zobrazení
Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Fabia (3. díl)

Série článků: Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Fabia

 

Ve třetí, závěrečné části si představíme zbytek relevantních zástupců segmentu malých aut na českém trhu. Finální pětka pochází z Evropy a Japonska a představuje velmi zajímavý vzorek, v kterém najdeme vyloženě městské modely i univerzálněji pojaté vozy.

Renault Clio

Čtvrtá generace z roku 2012 je i po dvanácti letech stále moderním a bezpečným automobilem, kterého se nemusíte bát. Navíc existuje i ve verzi kombi. U dárce orgánů Nissanu Micra z minulého článku platí prakticky totožné poučky. Pokud chcete trochu dynamiky, zároveň ale nestojíte o drahý servis, porozhlédněte se po tříválci 0.9 TCe s nepřímým vstřikováním. Přeplňovaná jednotka o výkonu 66 kilowattů není žádným technickým pokrokem, to mu ale u ojetiny slouží ke cti.

Jestliže jste skromnější, můžete sáhnout po atmosférickém benzinovém čtyřválci o objemu 1,2 litru. Tahle osvědčená klasika sice vyžaduje trochu více otáček, zároveň ale na majitele neklade žádné zásadní požadavky.

Motor 1.2 TCe už na první pohled nevzbuzuje moc nadšení. V Renaultu Clio IV se ovšem jedná o starší, nepřímovstřikovou variantu D4F, která vychází z výše zmíněné dvanáctistovky, přičemž jedním z hlavních rozdílů je přidané přeplňování turbodmychadlem. Modernější 1.2 TCe (H5F) s přímým vstřikem, kterou najdeme ve větších renaultech a třeba i v Dacii Duster, naopak doporučeníhodný není. Při krátkých jízdách trpí na zanášení karbonem.

Seat Ibiza

Poslední generace z roku 2017 patří mezi esteticky nejatraktivnější malá auta na trhu. Sourozenec aktuální Škody Fabia a Volkswagenu Polo dostal velmi spolehlivé přeplňované benzinové agregáty TSI. Jejich generace s rozvodovým řemenem je výrazně robustnější než první vydání s řetězem, díky čemuž tyto agregáty patří k nejlepším napříč segmenty.

Byť můžete sáhnout po základním atmosférickém tříválci 1.0 MPI, nejpříjemnějším společníkem je přeplňovaná varianta 1.0 TSI se 70 či 81/85 kilowatty. Výkonnější dvojice je kombinována s šestistupňovým manuálem, sedmistupňový dvouspojkový automat DSG je také příjemný (jen si dejte pozor na jeho stav, škubání při řazení a rozjezdu značí problém).

K dispozici je i alternativa 1.0 TGI na zemní plyn, rozvoj tohoto pohonu ovšem v posledních letech zasáhla válka na Ukrajině, kvůli které ceny CNG výrazně vzrostly.

Zapomenout nemůžeme ani na čtyřválec 1.5 TSI se 110 kilowatty, který Seatu Ibiza propůjčuje opravdu skvělou dynamiku. V nižších otáčkách ovšem není o tolik svižnější než přeplňovaný tříválec. Diesel o objemu 1,6 litru není etalonem spolehlivosti a v malém autě se zkrátka nevyplatí.

Suzuki Swift

Jeden z nejmenších zástupců kategorie malých aut na délku neměří ani 3,9 metru. Jeho předposlední generace z roku 2016 přišla s přeplňovaným litrovým tříválcem BoosterJet a vlnou hybridizace. Ta se naštěstí soustředila pouze na tzv. mild-hybridy, které pomáhají se startováním a akcelerací a které se dobíjejí především při brzdění.

Tahle technologie je u malého vozu v reálu zbytečná a zvyšuje potenciální servisní náklady, proto se neobejde bez malého akumulátoru, jehož výměna může vyjít na desítky tisíc. Proto hledejte motory starší konstrukce bez tohoto pomocníka. Z nabídky doporučujeme především atmosférický čtyřválec o objemu 1,2 litru, u kterého je velká šance, že vydrží bez větších oprav.

Tentýž motor hledejte také u předchozího provedení (od roku 2010), které v případě sportovní verze Sport ještě poháněla točivá atmosférická šestnáctistovka.

Z převodovek doporučujeme manuál, automat je většinou řešen pomocí uživatelsky ne zrovna příjemného variátoru CVT, případně automatizovaným manuálem.

Toyota Yaris

Tuhle japonskou ikonu jsme si na UlovAuto.cz již představili. V případě Toyoty Yaris se zaměřte hlavně na hybridní pohon. U něj totiž platí, že patří k tomu absolutně nejspolehlivějšímu na trhu. A jako bonus nabízí samočinnou převodovku e-CVT.

U hybridu si před koupí prověřte stav akumulátoru (ideálně v rámci předkupní servisní prohlídky) a další komponenty kombinovaného ústrojí. Pokud bude vše v pořádku, máte jistotu, že vám yaris bude dělat radost ještě dlouho. Navíc s nízkou spotřebou.

Pokud ovšem trváte na klasice, ve skvělém světle se jeví atmosférický čtyřválec 1.33 s šestistupňovým manuálem. Jestliže narazíte na zachovalý exemplář (u Toyoty Yaris je to pravděpodobné, avšak při výběru buďte obezřetní), přivezete si domů velmi příjemného společníka, kterému stačí jen trocha pravidelné péče.

Volkswagen Polo

Technické dvojče výše zmíněného Seatu Ibiza a aktuální, čtvrté Škody Fabia je na trhu od roku 2017. Právě na tuhle (stále ještě současnou) generaci bychom se při výběru ojetého malého auta zaměřili. Svým charakterem, jízdními vlastnostmi, komfortem a prostorem totiž připomíná spíše o třídu větší vůz. Komu stačí menší zavazadelník, dostane skvělou alternativu k neméně povedenému Volkswagenu Golf.

Široká škála pohonů začíná litrovým tříválcem bez přeplňování a končí čtyřválcem 2.0 TSI s turbodmychadlem se 147 kilowatty ve sportovně střiženém modelu GTI. Vybrat ideální motor je přesto jednoduché: dívejte se po výkonnějším litrovém tříválci TSI s šestistupňovým manuálem či sedmistupňovou dvouspojkou. S tímhle agregátem neuděláte chybu. Je dostatečně výkonný (v nižších otáčkách nejede hůře než větší 1.5 TSI), úsporný, spolehlivý a pro malé auto jako dělaný.

U zmíněného dvouspojkového automat DSG si dejte pozor na jeho kondici. Výměna spojek či mechatroniky vás může stát desítky tisíc, jízdní komfort ovšem výrazně zvyšuje. Pokud tedy nebude vykazovat známky nadměrného opotřebení, není důvod se mu vyhnout

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz