Spaní v autě nadivoko: Kde se to může a kde naopak nesmí?

Cestování po Evropě
18. Jul 2024
496 zobrazení
Spaní v autě nadivoko: Kde se to může a kde naopak nesmí?

Cestování v autě, které se více či méně upravíte pro kempování, se rozšířilo především v dobách covidu. Uzávěry a omezení, která se týkala většiny ubytovacích zařízení, donutila některé z nás ke kompromisu v podobě dobrodružného cestování.

Spaní v autě má spoustu výhod. Jednak samozřejmě ušetříte. V zahraničí za noc v hotelu obvykle zaplatíte okolo 100 eur (zhruba 2500 Kč), přičemž ceny jsou podobné už i v bývalých postkomunistických zemích. Čím ovšem více zabrousíte na Balkán, tím jsou ceny příznivější.

Dalším bonusem je svoboda. Prakticky nic dopředu nepotřebujete plánovat, ale místo k přespání si vyberete za pochodu. Ne všechny země a všechna místa jsou ovšem pro přespání vhodná. Mnoho evropských zemí totiž kempování mimo vyznačené areály omezuje, případně zcela zakazuje. Pojďme si tedy ukázat, kde zažijete více volnosti a kde si naopak musíte dávat pozor. Pokuty totiž mohou dosahovat i vyšších tisícikorun. Naštěstí existují specializované internetové stránky a aplikace (například park4night), které vám konkrétní lokality poradí a dají vám i další tipy na spaní mimo vyznačené prostory.

Volné kempování

Kde je povoleno

  • Česko (s výjimkou soukromých pozemků, národních parků, CHKO a vojenských újezdů)
  • Bulharsko
  • Dánsko (pouze ve vybraných oblastech)
  • Estonsko
  • Finsko
  • Norsko
  • Rumunsko
  • Švédsko

Kde je tolerováno

  • Francie (s výjimkou soukromých pozemků a národních parků a podobně)
  • Polsko
  • Portugalsko
  • Španělsko (záleží na konkrétní oblasti)

Kde je zakázáno

  • Belgie
  • Dánsko (vybrané oblasti)
  • Chorvatsko
  • Itálie
  • Maďarsko
  • Německo
  • Nizozemsko
  • Rakousko
  • Řecko
  • Slovensko
  • Slovinsko
  • Švýcarsko

Základní pravidla pro kempování v autě mimo rekreační areály jsou vcelku jednoduché. Alfou a omegou je slušnost a ohleduplnost. Jestliže někde zastavím, nebudu rozdělávat oheň, pouštět hlasitou hudbu, jinak omezovat ostatní ani dělat nepořádek. Zkrátka se budu chovat tak, aby se mě po dobu kempování v ideálním případě nikdo nevšiml.

Navíc na konkrétním místě nebudu zůstávat několik dní, ale maximálně jednu noc. V přímořských zemích, které jsou ke kempařům nadivoko tolerantní, přesto zapomeňte na to, že byste si ustali na pláži či v její blízkosti. Raději zaparkujte dál a k moři se běžte osvěžit pěšky.

Jaké jsou možnosti?

Osobní automobil

Abyste se v klasickém osobáku pohodlně vyspali, potřebujete ideálně alespoň kompaktní kombi typu Škody Octavia Combi či Volkswagenu Golf Variant (zkrátka čím delší, tím lepší). Pro větší komfort doporučujeme pořízení skládaní matrace. Takovou možnost nabízejí některé firmy, které se výrobou podobného vybavení zabývají (v posledních letech jejich počet roste, spousta z nich je dokonce i česká).

Jejich výhoda je jasná. Často jsou totiž vyráběny přímo pro daný typ auta, takže ideálně kopírují vnitřní tvar vozu. Alternativou jsou nafukovací matrace, které ovšem nemusejí být tak praktické ani pohodlné.

Samozřejmě se můžete obejít i bez matrace, to je však nouzové a krátkodobé řešení.

Velmi praktický řešením jsou střešní stany, které se připevňují na střešní ližiny. Obvykle pojmou dva dospělé, jen musíte počítat s tím, že zvyšují výšku vozu, jeho těžiště i spotřebu a hlučnost. Případně si můžete pořídit stan, který lze připevnit k pátým dveřím a kterým rozšíříte vnitřní prostor vozu.

Dodávka

Pokud vlastníte vůz typu Volkswagen Transporter či jeho deriváty, Peugeot Traveller (či jeho sourozence od Citroënu, Opelu a Toyoty), je nejlepším řešením vyjímatelná spací vestavba. Ta se skládá z boxu vyrobeného na míru, který vedle odkládacích schránek, volitelného dřezu či sprchy nabízí i rozložitelné lůžko se skládací matrací. Takto můžete v kabině přespat i bez toho, aniž byste museli vyndávat těžká sedadla.

Větší dodávky, které primárně slouží k přepravě materiálů a zboží, si můžete relativně jednoduše a levně přestavit na obytný vůz.

Základem je zateplení přepravního prostoru, který vás ochrání před zimou, ale i teplem. Pokud máte možnost, instalujte si na střechu solární panely. Včetně střídače a dalších zařízení a velkého akumulátoru, z kterého budete zásobovat například osvětlení či klasické zásuvky, vás vyjde na nižší desítky tisíc korun. Přenosná Li-Ion baterie o kapacitě přes 1 kWh vyjde na několik desítek tisíc korun. Její výhodou je ovšem mobilita. Můžete si ji teoreticky vzít kamkoliv s sebou, byť takhle velký akumulátor už bývá docela těžký. Případně můžete sáhnout po menších variantách s nižší kapacitou.

Další vybavení záleží na vašich preferencích. Mějte však na paměti, že větší kuchyňka či větší množství skříněk zvyšuje hmotnost vozu a jeho spotřebu a zhoršuje ovladatelnost. Volte proto raději lehčí materiály a nebalte si toho moc.

 

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz