Úsporná jízda: 7 tipů, jak ušetřit

Technika
2. Aug 2024
144 zobrazení
Úsporná jízda: 7 tipů, jak ušetřit

Po ruské invazi na Ukrajinu ceny pohonných hmot vystřelily až k 50 korunám na litr. Dnes se naštěstí pohybujete v rovinách, které nám jsou milejší. Za litr benzinu dáme v průměru okolo 38 korun, nafta je zhruba o 1,50 Kč levnější. Přesto i za této situace se každá uspořená koruna hodí. Pokud navíc za volantem trochu změníme návyky, vedle ušetřených peněz za palivo se nám bude i příjemněji řídit.

Plynulá jízda

Naprostý základ nejen úsporné jízdy, ale řízení jako takového. Za zkušeného řidiče se totiž můžeme považovat až tehdy, když zvládáme předvídat.

První bod je sice nejdůležitější, zároveň je ovšem nejtěžší. Plynulosti se totiž naučíme časem, přičemž každým odjetým kilometrem jsme tomu blíž. Základem je správné čtení okolního provozu. Pokud v dáli vidím kolonu, začnu postupně zpomalovat. A ani nemusím používat brzdy, stačí pustit plynový pedál, případně podřazovat (u automatické převodovky pádly pod volantem nebo pomocí voličem, pokud to daná převodovka umožňuje). A podřazování se snažte do své řidičské rutiny zakomponovat i tak. Brzdění motorem totiž šetří brzdovou soustavu.

Snažte se také vyvarovat agresivního jízdního stylu brzda-plyn. Při brzdění totiž neefektivně měníme kinetickou energii na tepelnou (u hybridů a elektromobilů se naštěstí pomocí rekuperace mění na elektřinu, kterou následně pohon využije k pohybu), přičemž při zrychlování obecně spotřebujeme nejvíce paliva či energie. Paradoxně udržování vysoké rychlosti není pro motor tolik náročné jako rozjíždění.

Díky navigaci i na neznámé cestě víte, že se blíží zatáčka, tudíž máte možnost povolit plynový pedál, zpomalit podřazováním a do oblouku vjet plynule a v ideální rychlosti.

A nebojte se celkově využívat setrvačnosti. Vyřazovat z kopce je fajn jen v případě, že před sebou máte dostatek volného prostoru. Jinak raději nechte zařazenou rychlost a odstup od vpředu jedoucího vozu si udržujte brzděním motorem.

Některá nová auta se samočinnou převodovkou umějí v jízdním režimu Eco vyřadit na neutrál a plachtit. Stačí ovšem lehce zmáčknout brzdový nebo plynový pedál a skříň znovu zařadí.

Nejezděte příliš rychle

Spolu s plynulostí je základem také dodržování rychlostních limitů. Pokud budete jezdit zbytečně ostře, moc toho na palivu neušetříte. Mnoho lidí si neuvědomuje, že aerodynamický odpor roste geometrickou řadou. Rozdíl mezi 120 a 150 km/h je proto značný, ačkoliv zdánlivě mezi oběma hodnotami takový odstup není.

Jestliže nikam nespěcháte a chcete si vyzkoušet ekonomickou jízdu, zkuste na vašem oblíbeném úseku dálnice udržovat 110 km/h (pokud to provoz dovolí) a za stejných či podobných podmínek si totožnou trasu projeďte stotřicítkou. Rozdíl může být klidně v řádu vyšších desetin litru na sto kilometrů.

Zbytečně nevytáčejte motor

Moderní auta s manuální převodovkou jsou vybavena rádci řazení v podobě šipek či jiných ukazatelů. Jimi se řídit můžete, ale je to na vás. Mnohdy vás totiž tenhle pomocník nutí řadit zbytečně nízko, protože je na to naprogramován. Osobně bychom se drželi spíše zdravého rozumu.

Zkušenější řidič už pozná, kdy je ideální řadit vyšší rychlostní stupeň. V obecné rovině ovšem můžete brát jako hranici zhruba 2500 otáček u zážehového motoru a 2000 otáček u dieselu. V obou případech by motor měl i při odřazení spadnout do přijatelného pásma otáček, v kterém se agregát nebude „dusit“.

Hmotnost a aerodynamický odpor

Velké a těžké SUV nikdy nebude tak efektivní jako nízký sedan s hmotností nižší o několik set kilogramů. To je zkrátka fyzika. Přesto i u velkých krabic na čtyřech kolech můžete snížit spotřebu tím, že nebudete vozit zbytečný náklad. Každých několik desítek kilo je poznat. Zkuste tedy udělat úklid v zavazadelníku a interiéru a zbavte se balastu, který desítky tisíc kilometrů vozíte zcela zbytečně.

Sada na zalepení píchlé pneumatiky je sice lehčí než rezerva, klasické náhradní kolo je ovšem ve výsledku praktičtější, pokud ho dokážete na cestě vyměnit. Tohoto nákladu bychom se asi nezbavovali. Z kufru bychom také nevyhazovali lahev s destilovanou vodou a náplní do ostřikovačů. Samozřejmostí je také povinná výbava. Jinak ale objektivně zvažte, jestli vše, co v autě máte, skutečně potřebujete.

Střešní box sundejte hned po dovolené. Kvůli jeho většímu aerodynamickému odporu zbytečně ztrácíte cenné deci paliva každých sto kilometrů. Box navíc zhoršuje ovladatelnost a zvyšuje hlučnost. Ideální nejsou ani střešní nosiče, byť jejich negativní dopad je minimální.

Pneumatiky

Obutí s nižším odporem je oblíbené hlavně u elektromobilů a některých hybridů. Sice vám v praxi ušetří třeba dvě tři deci na 100 kilometrů (možná ani to ne), zároveň s tím se ovšem musíte smířit s horší přilnavostí.

V případě pneumatik proto nedělejte kompromisy a nešetřete na nich. Místo toho si hlídejte správný tlak v pneumatikách, který byste měli mít uvedený na štítku někde v oblasti vnitřní strany dveří. Vyšší hodnoty vám sice sníží odpor, na druhou stranu přefouknutá guma vedle přilnavosti zhoršuje také cestovní komfort, proto se držte čísel od výrobce.

Podhuštěná pneumatika sice zlepšuje trakci na sypkém povrchu a na sněhu, zároveň ovšem zvyšuje valivý odpor, a tedy i spotřebu.

Palubní spotřebiče a pomocníci

Klimatizace dokáže zvýšit spotřebu třeba až o 0,5 litru na 100 kilometrů, proto ji používejte jen v nutných případech. Někdy totiž stačí nastavit nízkou teplotu ventilace a vystačíte si i bez ní. V nižších rychlostech navíc někdy stačí otevřít okna, která ovšem s rostoucím tempem naopak zvyšují aerodynamický odpor. Po městě vás ovšem o moc peněž neoberou.

Ostatní spotřebiče jsou energeticky méně náročné, výjimkou je asi jen příslušenství, které si můžete vézt na dovolenou (třeba přenosná lednička do zásuvky).

Dnes již prakticky všudypřítomný systém stop-start má přínos především u aut s mild-hybridním pohonem, kde se o startování motoru stará malý elektromotor. V praxi se tahle pomůcka vyplatí až při delším stání v kolonách. Pokud je zjevné, že auto bude stát déle než 30 sekund, vyplatí se nechat stop-start pracovat.

Správná údržba

Pneumatiky s dostatečným vzorkem a ideálním tlakem, kvalitní palivo a pravidelné výměny oleje jsou další faktory, které ovlivňují spotřebu. Tankování u prověřených čerpacích stanic a výměna motorového oleje maximálně po 15 000 kilometrech či po roce jsou navíc základními stavebními kameny bezproblémového provozování automobilu.

Čistý olej správné specifikace snižuje tření v motoru, tím pádem i spotřebu pohonných hmot. Vyhněte se zahřívání motoru na volnoběh, i když například v zimě je při odklízení sněhu z auta velmi těžké tomu odolat. Nejlépe ovšem motoru uděláte, když po nastartování ihned vyrazíte.

 

Pokud se budete zmíněnými kroky řídit, můžete v závislosti na typu auta, motoru a převodovce ušetřit klidně 1 až 2 litry paliva na 100 kilometrů. Při vyšším ročním kilometrovém proběhu tak můžete ročně ušetřit klidně až 20 000 Kč. Za pět let tak máte vyděláno na velmi hezkou rodinnou dovolenou.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz