TOP nejlepší prémiové alternativy k ojeté Škodě Superb (3. díl)

Nákupní rádce
10. Jul 2024
320 zobrazení
TOP nejlepší prémiové alternativy k ojeté Škodě Superb (3. díl)

Jako nová stojí prémiová auta i několikanásobek těch mainstreamových. Stačí ovšem několik let a ceny obou kategorií se prakticky srovnájí. Luxusnějším modelům totiž zůstatková hodnota padá strměji, což zájemcům o ojetiny hraje do karet. Třetí generace Škody Superb proto leckdy nestojí o tolik méně než třeba BMW řady 5 s řadovým šestiválcem. Proto si v následujícím přehledu představíme na první pohled drahé alternativy, které ovšem po letech vyjdou na překvapivě slušné peníze.

Na druhou stranu u takových aut musíte počítat s vyššími náklady na pojištění a servis. To je ovšem daň za to, že dostanete něco extra.

Audi A6

Koncernový sourozenec Škody Superb má prémiovou techniku v podobě platformy MLB Evo, díky které má A6 motory uložené podélně, nikoliv napříč jako většina dostupnějších aut. V nabídce sice narazíte na výkonné vznětové a zážehové šestiválce, jedna z nejlepších variant má ovšem „pouze“ čtyři válce.

Verze 40 TDI s dvoulitrovým dieselem o výkonu 150 kilowattů má síly na rozdávání, je úsporný, dostatečné kultivovaný a spolehlivý. Náklady na provoz a servis jsou logicky nižší než u větších motorů, proto tohle provedení představuje nejen volbu rozumu.

V případě legendárních dieselů 3.0 TDI se kvůli spojení s mild-hybridní výpomocí musíte smířit s prodlevou při rozjezdu. Nejvíce markantní to je u provedení s 210 kilowatty (50 TDI). Slabší 45 TDI (170 kW) a vrcholné 55 TDI (257 kilowattů) jsou na tom mnohem lépe.

U zážehových šestiválců TFSI počítejte s trochu nemastným neslaným charakterem. Úrovně řadových konkurentů od BMW a Mercedesů nedosahují.

Jestliže toužíte po nejlepším Audi A6 ze všech, nezbývá nic jiného než „terénní“ verze Allroad. Se vzduchovým podvozkem se jedná o jedno z nejkomfortnějších aut na trhu, které navíc skvěle funguje jako univerzální dopravní prostředek pro všechny situace.

BMW 5

Minulé provedení mnichovského sedanu a kombi (Touring) už sice nejezdí tak brilantně jako starší a lehčí předchůdci, s řadovými šestiválci se stále jedná o jedno z nejpříjemnějších aut ve třídě. Lahůdková benzinová varianta 540i není tak ostrá jako menší M340i, pokud ovšem hledáte skvělého společníka na každý den, neuděláte chybu.

Na dlouhé cesty jsou ideální diesely 530d či 540d, M550d se čtyřmi turbodmychadly je upřímně zbytečné, byť impozantní. Objektivně zcela dostačuje první zmíněný model, který je silný, přitom úsporný.

Zanevřít byste neměli ani na zážehové čtyřválce, konkrétně na BMW 530i. To se sice hutností zátahu nemůže rovnat větším agregátům, je ovšem jednodušší a levnější na provoz i opravy.

V případě BMW 5 si dejte pozor na pohon všech kol xDrive (pokud ho vůz má). Podobně důležitá je také kondice podvozku. Příplatkové aktivní tlumiče sice výrazně přidávají na jízdním projevu, jakmile je potřebujete vyměnit, rozbolí vás z toho hlava. Proto je u ojetiny jistější hledat méně vybavené verze, protože platí ohrané pravidlo, že co v autě není, to se nemůže pokazit.

Jaguar XF

Britský konkurent BMW 5 není tak rozšířený jako zbytek německých prémiových modelů, v druhé generaci ovšem vedle obligátního sedanu nabízel také šmrncovní kombi Sportbrake. Podstatnou část svého života byl Jaguar XF nabízen hlavně se čtyřválcovými motory o objemu 2,0 litru. Z nich doporučujeme verzi 30t, kterou již pohání agregát Ingenium z vlastního vývoje a nikoliv od Fordu, pod který Jaguar kdysi patřil. Americkým jednotkám EcoBoost se naopak vyhněte (jedná se o provedení 25t).

Jestliže jste fajnšmekři a trochu dobrodruzi se budou dívat po kompresorem přeplňovaném benzinovém šestiválci o objemu 3,0 litru. Tolik charismatu v jednom balení jen tak někde nenajdete. V nabídce byl i třílitrový diesel, který pochází se spolupráce zmíněného Fordu s francouzským koncernem PSA (dnes součást nadnárodního celku Stellantis). V jeho případě se ovšem vyhněte exemplářům s vyšším nájezdem a připravte se na vyšší servisní náklady.

Osmistupňová samočinná převodovka od ZF je spolehlivá, její kulatý ovladač vyjíždějící ze středového tunelu v minulosti tropil problémy a občas se „neukázal“. Druhá generace Jaguaru XF na to už příliš netrpí.

Mercedes-Benz E

Aktuální generace třídy E se stala Autem roku 2024 v Česku, ta minulá si sice musí vystačit bez toho ocenění, přesto patří na špičku svého segmentu a mezi to nejlepší na trhu. Výběr motorů se vzhledem k nabídce na trhu ojetin stáčí především k vznětovému čtyřválci o objemu 2,0 litru, který se nabízel pod označením E 220 d.

Nový agregát OM654 má jedno turbodmychadlo a 143 kilowattů, přesto stačí i na poměrně rozložitý a těžký sedan či kombi. Motor je mnohem kultivovanější než starší jednotka o objemu 2,1 litru. Pak můžeme sáhnout po některém ze šestiválců.

Pokud by se vám podařilo natrefit na hezký exemplář s novým řadovým agregátem OM656 (diesel) či M256 (benzin), určitě do něj jděte. Jejich zvukový projev je mnohem příjemnější než u vidlicových předchůdců, navíc naftové jednotky dokážou být velmi úsporné i navzdory vysokému výkonu.

U ojetého Mercedesu E si dejte pozor na klasické věci: podvozek, motor, převodovka a palubní elektronika. Důležité jsou pravidelné výměny motorového oleje, ideálně po 15 000 kilometrech či po roce. Spousta těchto aut ovšem sloužila ve firemních flotilách, kde se na zkrácení intervalu tolik nehledělo.

Volvo S90/V90

Atraktivní představitel skandinávské designérské školy se stále vyrábí. Sedan S90 a kombi V90 se sice tváří jako prémiový vůz, technikou odpovídá spíše mainstreamu. Vůz stojí na platformě se standardním pohonem předních kol, motory jsou uloženy napříč a vrcholem jsou dvoulitrové čtyřválce. Ze všech aut zmíněných v tomto článku má volvo ke Škodě Superb technicky nejblíže.

Volvo se proslavilo mimo jiné vznětovými motory, u současných modelů ovšem dejte přednost benzinovým agregátům 2.0. V čase se ukazují jako spolehlivější, přitom nejsou o tolik méně úsporné. Co ovšem projezdíte, to ušetříte na servisu.

Výkonné plug-in hybridy s označením T8 jsou možná až příliš komplikované a těžké, proto bychom se drželi zmíněných benzinových agregátů bez větší elektrifikace.

Drtivá většina nabízených exemplářů sází na osmistupňový měničový automat. Kvůli koncepci s motorem napříč se ovšem nejedná o skříň od ZF, kterou najdeme v Audi A6, BMW 5 i Jaguaru XF, ale o ústrojí od japonského Aisinu.

U aut s vyšším nájezdem dejte pozor na vůle podvozku a stav přední nápravy. Zkontrolujte také případné úniky provozních kapalin.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz