TOP Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Octavia (2. díl)

Nákupní rádce
30. Jun 2024
555 zobrazení
TOP Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Octavia (2. díl)

Série článků: Nejlepší alternativy k ojeté Škodě Octavia

 

V prvním díle jsme si představili většinu populárních konkurentů českého bestselleru v podobě Škody Octavia, tentokrát se zaměříme na zbytek relevantních kompaktních soupeřů, kterým v nabídce nechybí verze kombi. Právě ta je totiž u nejprodávanější škodovky historie s přehledem nejprodávanější. Také proto v seznamu nenajdete například Mazdu 3, která je jedním z řidičsky nejpříjemnějších aut ve své třídě.

Fiat Tipo

Spíše lowcostová alternativa míří na zákazníky, kteří vedle praktičnosti vyžadují také skvělý poměr ceny a výkonu a spokojí se třeba i s trochu kompromisními jízdními vlastnostmi. Fiat Tipo nabízí hned trojici karosářských variant: pětidveřový hatchback, sedan a kombi.

České zájemce bude zajímat především poslední provedení se zavazadelníkem o velmi slušném objemu 550 litrů. Z nabízených motorů se nejlépe jeví benzinové čtrnáctistovky. Atmosférická varianta se 70 kilowatty uspokojí zejména nenáročné řidiče, kteří jezdí pomaleji a předjíždějí jen minimálně. Její výhodou je nepřímé vstřikování, díky kterému se motor tolik nezanáší nespálenými zbytky paliva.

Pro ostatní doporučujeme přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-Jet, který také spoléhá na nepřímé vstřikování. Agregát s 88 kilowatty už má dostatek síly, aby obstál i v hustším a rychlejším provozu. Kdo jezdí delší vzdálenosti, může se dívat po vznětové šestnáctistovce. Na trhu narazíte také na atmosférickou šestnáctistovku E.torQ s 81 kW či novější tříválec 1.0 FireFly s turbodmychadlem s totožným výkonem, jaký má 1.4 T-Jet, avšak pouze pětistupňovou manuální převodovkou. Mild-hybridní čtyřválec o objemu 1,5 litru se sedmistupňovou dvouspojkou je v nabídce teprve dva roky. Kvůli složitější technice bychom asi dali přednost starším jednotkám.

Honda Civic

Devátá generace z roku 2011 se po letech vrátila ke karoserii kombi. A to ve velkém stylu. Tourer totiž pobere až 624 litrů, což ve své době znamenalo rekordní hodnotu, kterou japonskému kompaktu záviděly i o dvě třídy větší vozy.

Ačkoliv v nabídce figuroval velmi povedený diesel 1.6 i-DTEC vlastní konstrukce s 88 kilowatty a velmi nízkou spotřebou, atmosférická osmnáctistovka se 103 kW je ovšem léty prověřená a konstrukčně jednodušší. Dynamikou v nízkých otáčkách sice neohromí, čím více ho ždímáte, tím více si to užíváte. Osmnáctistovka navíc spolupracuje s vynikajícím šestistupňovým manuálem (diesel také), který je krásně přesný a má mechanický chod.

Honda Civic se pyšní zadními sedadly označenými Magic Seats s výklopnými sedáky, díky kterým v druhé řadě převezete i vyšší předměty, ale také například jízdní kolo.

Peugeot 308

Francouzský model je alternativou nejen ke Škodě Octavia, ale hlavně k Volkswagenu Golf, který je lídrem kompaktního segmentu v Evropě. Minulá generace se totiž německému etalonu poměrně dost přiblížila. Už samotný design míří spíše na konzervativní zákazníky a firmy, které jsou v mnoha evropských zemích hlavními odběrateli nových aut.

V Česku populární kombi s přídomkem SW uveze minimálně 610 litrů (jako Škoda Octavia Combi třetí generace). Jen škoda, že z rozvoru 2730 milimetrů se nedokázalo získat více místa pro kolena cestujících vzadu. V druhé řadě je totiž prostoru méně než v octavii, ale také v Golfu VII.

Dalším negativem druhého vydání Peugeotu 308 představuje koncept i-Cockpit s vyvýšenou kapličkou palubních přístrojů a volantem s malým průměrem, přes který drtivá většina řidičů na budíky vidí pouze omezeně. Nepotěší ani důraz na dotykové ovládání (včetně klimatizace) skrze středový displej, který po letech nepatří k nejrychlejším ani nejcitlivějším.

Pokud se však s tímhle smíříte, dostanete nenápadné, o to ale lepší auto nižší střední třídy. Přeplňované benziny se třemi válci (1.2 PureTech) a čtyřmi válci (1.6 PureTech) jsou vcelku spolehlivé (u šestnáctistovky hlavně v případě verze plnicí normu Euro 6), musíte je ale „krmit“ kvalitním benzinem, měnit olej nejpozději každých 15 tisíc kilometrů (u 1.6 PureTech klidně na 10 000 km) a vyhýbat se převaze krátkých tras.

Diesely jsou většinou moc fajn. Starší šestnáctistovka má nechvalně známý problém v podobě zapuštěného výpustného šroubu olejové vany, kvůli kterému z auta nikdy nedostanete celou starou náplň. Některé servisy zbytky neodsávají, což může nadělat paseku. Řešením je upravení výpusti, které není drahé ani komplikované. Počítejte také s přítomností aditiva pro regeneraci filtru pevných částic a vodného roztoku močoviny AdBlue (od normy Euro 6).

U patnáctistovky problém s olejovou vanou neexistuje, proto se zdá jako ideální varianta. Jenže tou je spíše větší 2.0 BlueHDI řady DW10, která patří k tomu nejpovedenějšímu ve třídě. Zvlášť s automatem je to velmi příjemný motor s dostatkem síly, který nepotřebuje tolik nafty.

Volkswagen Golf

O sedmé generaci Volkswagenu Golf jsme psali nedávno, proto si kvality této generaci připomeneme stručněji. Zřejmě nejpovedenější vydání jednoho z nejprodávanějších aut historie už nemá žádné zásadní problémy se přeplňovanými zážehovými motory TSI, byť větší agregáty o objemu 1,8 a 2,0 litru jsou konstrukčně docela komplikované. Naproti tomu menší jednotky 1.0, 1.2, 1.4 a 1.5 TSI jsou prakticky bezproblémové, což se o starších verzích motorů TSI s rozvodovými řetězy říci nedá.

Tajným tipem zůstává přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka bez technologie ACT s vypínáním poloviny válců, které ve výsledku zase tolik paliva neušetří (minimálně ne v této generaci). Agregát je úsporný, dynamický a velmi příjemný i v kombi Variant se zavazadelníkem o objemu 605 litrů.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz