Vybíráme nejlepší ojeté SUV: 5 otázek, které vám ujasní výběr

Nákupní rádce
28. Jul 2024
75 zobrazení
Vybíráme nejlepší ojeté SUV: 5 otázek, které vám ujasní výběr

V článku SUV: mýty a pověry, ale také holá fakta jsme si vyvrátili některé mýty, které kolem této stále oblíbenější kategorie panují. Zároveň jsme se ovšem také přesvědčili, že v některých ohledech jsou sportovně-užitková auta lepší než jejich konkurenti s klasickými karoseriemi.

Když už se tedy pro segment SUV rozhodneme, měli bychom si položit následující otázky.

1. Potřebuji pohon 4x4?

SUV rovná se čtyřkolka. Kdysi to možná platilo, v posledních letech pohon 4x4 z nabídky mizí. Jednak za to může malý zájem ze strany samotných zákazníků, jednak za tím stojí i automobilky. Ty totiž čtyřkolku kvůli vyšším emisním z portfolia škrtají.

V případě pohonu všech kol nedejte na marketingové řeči. Nejedná se totiž o pomyslnou zázračnou pilulku, která vás vytáhne z každé šlamastyky. Systémy jednotlivých automobilek se navíc často v mnohém liší. U starších modelů se pak může stát, že vám elektronika nepomůže ani při několika čerstvě napadených centimetrech sněhu. Kolikrát jsou důležitější kvalitní pneumatiky s hlubokým vzorkem.

Čtyřkolka navíc zvyšuje kupní cenu a kvůli vyšším odporům v hnacím řetězci také spotřebu. Počítat musíte také s vyššími servisními náklady. Pokud navíc systém pohonu 4x4 přestane správně fungovat, připravte si minimálně několik desítek tisíc korun na opravu.

Pohon všech kol navíc u drtivé většiny SUV nefunguje permanentně, nýbrž se spíná pouze v situaci, kdy mu to nařídí elektronika (u jednodušších koncepcí stačí ztráta přilnavosti u připojované nápravy). Ve výsledku proto během 100 tisíc kilometrů mohou všechna čtyři kola souběžně pracovat jen několik desítek kilometrů.

2. Jaká je světlá výška?

Ne každé SUV a každý crossover, které se tváří „terénně“ a mají vyšší karoserii, zároveň disponují i nějak výrazněji vyšší světlostí. Ta vyjadřuje vzdálenost od země k bočním prahům či podlaze automobilu, významně proto ovlivňuje průjezdnost auta. A právě kvůli tomu si SUV většinou pořizujeme.

Některé modely disponují překvapivě slušnou světlostí. Například první generace Renaultu Captur se může pochlubit 200 milimetry, ačkoliv nedisponuje pohonem všech kol. Dvacet centimetrů je přitom velmi slušná hodnota i u prémiových SUV za několik milionů korun.

Naproti tomu třeba velmi oblíbená Mazda CX-3 dosahuje pouze 155 mm, což není o moc více než u klasického hatchbacku. Na internetu, ale klidně i s metrem v ruce se proto přesvědčte, zda vámi vybraný model má proti konvenčním autům dostatečnou světlost. Jinak totiž SUV/crossover tolik bonusů zase nenabízí.

3. Jak vysoko sedíte nad zemí?

Vyšší pozice za volantem je spolu s výše zmíněnou světlostí jedním z hlavních argumentů, proč dát přednost crossoverům či sportovně-užitkovým autům před klasikou. I v rámci segmentu se totiž můžete setkat s tím, že výška sedáku nad zemí se mezi velmi podobně dimenzovanými modely může lišit klidně o několik centimetrů.

Před finálním rozhodnutím si proto své favority téměř doslova na vlastní kůži vyzkoušejte.

Rozhodující může být také tvar samotné karoserie. Masivní sloupky, menší prosklená plocha a další faktory mohou negativně ovlivnit výhled z kabiny a váš přehled o voze.

4. Nevadí vám vyšší spotřeba a horší ovladatelnost?

Fyzikální zákony neobalamutíte. Vyšší, větší a těžší vůz je zkrátka méně ohrabaný než jeho konvenční alternativa. Rozměrnější karoserie znamená větší čelní plochu, tím pádem i větší aerodynamický odpor, který zvyšuje spotřebu. Dříve byly rozdíly o několik litrů na 100 kilometrů, moderní motory jsou už v naprosté většině mnohem efektivnější než deset patnáct let zpátky. Přesto rozdíly mohou dosahovat desetin až několika litrů na sto kilometrů. Při vyšším ročním kilometrovém proběhu proto na palivu zaplatíte klidně o více než o deset tisíc korun více než u auta s nižší světlostí.

Kvůli výše položenému těžišti je obvykle také nutné naladit podvozek na trochu tužší (tvrdší) notu, aby se v zatáčkách předešlo příliš velkým náklonům karoserie. Ve srovnání s klasickými auty se tam u SUV a crossoverů proto můžete setkat s méně komfortním odpružením, byť to neplatí všeobecně.

5. Jak vysoko stavíte prostornost a praktickou stránku?

Už v článku o SUV jsme si říkali, že vyšší a rozměrově větší auto ještě není automaticky prostornější než například srovnatelně dimenzované kombi. Automobiloví kříženci a plnotučná SUV už nebývají o moc menší než vozy s konvenčními karoseriemi, přesto minimálně porovnání s kompaktními kombi jsou jejich porovnatelně velké alternativy s vyšší světlostí méně praktické. Obvykle totiž mají menší zavazadelník.

Na druhou stranu to není tak, že do průměrného SUV nenaskládáte zavazadla na týdenní dovolenou. V segmentu malých vozů tahle auta dokonce suplují již neexistující kombíky, byť s určitými kompromisy.

Rubriky
Nákupní rádce
Poradíme s výběrem vozu, náležitostmi prodeje či koupě vozu
Technika
Pomůžeme orientovat se v moderních technologiích osobních vozů
Cestování po Evropě
Povinné výbavy, rychlostní limity, mýtné či pokuty jednotlivých evropských zemí přehledně
Financování vozu
Různé možnosti financování nákupu nového i ojetého vozidla.
Novinky
Novinky a akce na webu UlovAuto.cz